Intervju med forskaren

Läs vad forskaren Paula Femenias, Chalmers, har att säga om projektet!

I detta forskningsprojekt har forskare vid Chalmers tagit reda på hur hyresgäster upplever renovering, deras syn på energieffektivisering och om renoveringen kan vara en anledning till flytt och i så fall varför.

Studien bygger på ett stort empiriskt underlag med 450 intervjuer och 400 enkätsvar. Resultatet visar att den främsta orsaken till att hyresgäster flyttar vid en renovering är att det innebär stora störningar. Studien visar också att ju mer hyresgästen trivs med sitt boende och kan påverka renoveringen desto mer positiv är den med renoveringen. Det framkommer också att genom att involvera hyresgästen i renoveringen och låta den få information kring energifrågor ökar engagemanget kring energibesparing. Hyresgästen får då en ökad förståelse till varför renoveringen behöver genomföras. Idag har de flesta hyresgäster liten kunskap om energirenovering och ser därmed inte heller sambandet mellan åtgärder och miljövinster. Om hyresgästen ser att energirenoveringen är bra för miljön och dessutom ger ett värde för dem, som exempelvis bättre inomhusklimat, är de generellt mer positiva till en sådan renovering.

Fakta

Projekt: Samsyn vid energirenovering – hyresgästen i fokus
Utförare: Chalmers Tekniska Högskola
Samfinansiärer: Energimyndigheten, Förvaltningsaktiebolaget Framtiden

Projektstart: November 2019
Projektslut: Juni/juli 2023
Projektbudget: 5 936 000 kr

Projektledare: Paula Femenias
Energimyndighetens projektnummer: P49592-1

I rapporten presenteras sju rekommendationer för att förbättra renoveringsprocessen så att ingen ska behöva flytta från sin bostad på grund av en renovering. Där lyfter man bland annat vikten av att planera renoveringen så att störningarna blir så skonsamma som möjligt och att det är viktigt med tydlig information, så att hyresgästen kan förstå konsekvenserna för den egna lägenheten och sin boendesituation.

Vad gäller specifikt energirenoveringar har fastighetsbolaget mycket att vinna på att involvera hyresgästerna i renoveringen. Det kan handla om att de får kunskap om hur de kan bidra till att minska energianvändningen och därmed miljöpåverkan.

Läs mer om projektet i slutrapporten nedan:

Viktiga resultat
  • Den främsta orsaken till att hyresgäster flyttar vid en renovering är de störningar som själva renoveringen orsakar.
  • De flesta hyresgäster har liten kunskap om energi. Genom att informera och involvera hyresgästerna i energifrågan blir fler positiva och ser ett värde i att de kan bidra till minskad energianvändning, vilket i sin tur ger miljövinster.
  • Det är viktigt att informera hyresgästerna om renoveringen och det behövs både skriftlig och muntlig information.
  • Fastighetsägare bör lägga vikt vid kvalitetsfrågor, så att åtgärderna som görs vid renoveringen är långsiktigt hållbara, resurseffektiva och innebär en kvalitet för hyresgästen.
  • Det finns ett tydligt samband mellan trivsel med den egna bostaden och hur nöjd hyresgästen är med den renoveringen, vilket pekar på vikten av en god boendemiljö.

Text av Ann-Sofie Borglund