Intervju med forskaren

Läs vad forskaren Jan-Olof Dalenbäck, Chalmers, har att säga om projektet!

I detta projekt har forskare vid Chalmers undersökt hur en skolbyggnad både kan ha bra energiprestanda och samtidigt ha en bra innemiljö för eleverna. En risk med att ha för stort fokus på energiprestanda, dvs. låg energianvändning, är att det kan leda till sämre inomhusmiljö, till exempel dålig luftkvalitet (mindre ventilation).

Projektet har också haft som syfte att få fram underlag till reviderade energideklarationer, vilka framöver även kommer att omfatta inneklimatparametrar.

Projektet bygger vidare på tidigare mätningar och utvärderingar av innemiljöparametrar och innemiljöindex med olika ventilationssystem. I projektet har dessutom 900 elever i mellanstadiet fått svara på en enkät kring hur de uppfattar innemiljön i sitt klassrum.

Informationen om byggnadernas energiprestanda kommer från energideklarationer och ställs i relation till uppmätta innemiljöparametrar. De enklast mätbara innemiljöparametrarna är rumstemperatur och rumsluftens koldioxidhalt som är en indikator för luftkvalitet.

Fakta

Projekt: Energiprestanda och innemiljö i skolbyggnader
Utförare: Chalmers Tekniska Högskola
Samfinansiärer: Energimyndigheten, Chalmers Tekniska Högskola

Projektstart: Januari 2019
Projektslut: Januari 2024
Projektbudget: 4 377 778

Projektledare: Jan-Olof Dalenbäck
Energimyndighetens projektnummer: P46866-1

Mätningarna ger en representativ bild av innemiljön i de olika klassrummen, men mätningar av luftföroreningar – framför allt olika gaser – är dyra. Därför menar forskarna att man i första hand bör göra mätningar av gaser när man förväntar sig att det finns betydande luftföroreningar, exempelvis om skolan ligger vid en trafikerad väg.

Resultatet visar att inomhusmiljön är bra i majoriteten av de skolor som har ingått i studien och endast i några undantag var det sämre inomhusmiljö (mindre ventilation än rekommenderat). Detta bekräftas också av innemiljöindex och svaret från enkäterna.

Läs mer om projektet i slutrapporten:

Viktiga resultat
  • Energiprestandan beror till stor del på när en skolbyggnad är byggd och vilket ventilationssystem den har, snarare än några specifika innemiljöparametrar.
  • Nya skolbyggnader, med balanserade från- och tilluftssystem med värmeåtervinning, är de som har bäst förutsättningar att både ha hög energiprestanda och en bra kvalitet på inomhusmiljön.
  • Det finns inga relevanta samband mellan energiprestanda och luftkvalitet. Det finns däremot samband mellan typ av ventilationssystem och luftkvalitet.
  • I de reviderade energideklarationerna ska innemiljöparametrar redovisas och genom att mäta koldioxidhalt och beräkna luftomsättning fås ett bra mått på luftkvaliteten. Att använda innemiljöindex blir mer korrekt, men är troligtvis för omständligt att använda på bred front.

Text: Ann-Sofie Borglund